. Εσωτερική εκπαιδευτική πολιτική.
Α1. Εισαγωγή. Τα τελευταία χρόνια πληθαίνουν οι συζητήσεις που αφορούν την αναγκαιότητα η εκπαιδευτική μονάδα να διαμορφώνει η ίδια εκπαιδευτική πολιτική , μέσα στα πλαίσια των κανόνων που διέπουν τις σχέσεις κεντρικής εξουσίας – εκπαιδευτικής μονάδας- μαθητών – γονέων -τοπικής κοινωνίας.
Στην παρούσα εργασία γίνεται μια σύντομη αναφορά στο συγκεντρωτισμό του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας. Τίθεται το ερώτημα τι περιθώρια έχει μια εκπαιδευτική μονάδα να διαμορφώσει εκπαιδευτική πολιτική, σε ποιους τομείς, σε ποιους άξονες στρατηγικού προγραμματισμού, ποιοι παράγοντες συμμετέχουν σε αυτήν και προτείνονται θέματα περαιτέρω διερεύνησης για τη δυνατότητα εφαρμογής εσωτερικής εκπαιδευτικής πολιτικής.
Α2.Συγκεντρωτισμός και εσωτερική πολιτική.
Αν ανατρέξουμε στην ελληνική βιβλιογραφία, όλοι οι συγγραφείς που ασχολούνται με θέματα εκπαιδευτικής διοίκησης συμφωνούν στην άποψη ότι το ελληνικό σύστημα ανήκει κατά βάση στα συγκεντρωτικά συστήματα. Οι Ανδρέου – Παπακωνσταντίνου (1994 σελ.149) διαπιστώνουν ότι υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση των εξουσιών στη κορυφή της εκπαιδευτικής πυραμίδας και μάλιστα ορίζουν ότι το ΥΠ.Ε.Π.Θ και ο Υπουργός είναι άμεσα συνδεδεμένοι με τη λειτουργία του συστήματος.
Ο Μ.Κουτούζης (1999,σελ.37) διαπιστώνει ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι ένα συγκεντρωτικό σύστημα όπου στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ελάχιστες αρμοδιότητες έχουν μεταφερθεί σε τοπικό/σχολικό επίπεδο. Την ίδια διαπίστωση επιβεβαιώνει και ο Θ.Λαϊνάς (1995 σελ.257) ότι δηλαδή το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει τα χαρακτηριστικά ενός πολιτικά συγκεντρωτικού συστήματος με σημαντικό βαθμό διοικητικής αποκέντρωσης.
Αυτό σημαίνει ότι το Υπουργείο σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο καταρτίζει και προτείνει τα αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα. Τα εκπαιδευτικά στελέχη, οι Διευθυντές και οι εκπαιδευτικοί των σχολικών μονάδων επιφορτίζονται με την υλοποίηση των εκπαιδευτικών αναλυτικών προγραμμάτων , είναι δηλαδή η εκπαιδευτική μονάδα ο τελικός αποδέκτης αποφάσεων για την εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής.
'Όπως αναφέρθηκε παραπάνω η περιορισμένη συμμετοχή της εκπαιδευτικής μονάδας στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής δημιουργεί τάσεις μείωσης της υπευθυνότητας ή περιορισμένη ευθύνη σε περίπτωση αποτυχίας. Η μη συμμετοχή όμως είτε στην επιτυχία είτε στην αποτυχία έχει σαν αποτέλεσμα να μειώνεται η δυνατότητα αξιοποίησης της εμπειρίας, να μην αντιμετωπίζονται με επιτυχία συγκεκριμένες ανάγκες και ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας και της τοπικής κοινωνίας, μέσα στην οποία βρίσκεται το σχολείο(Μαυρογιώργος,1999,σελ.139).
Έτσι η κουλτούρα που διαμορφώνεται σε μια εκπαιδευτική μονάδα εξαιτίας του συγκεντρωτισμού του εκπαιδευτικού συστήματος έχει τα εξής χαρακτηριστικά στοιχεία.
Ατομικός χαρακτήρας διδασκαλίας και απομόνωση του εκπαιδευτικού στην τάξη.
Τυπική διεκπεραίωση της ύλης και μη ενασχόληση με παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού.
Μετάθεση ευθυνών προς τα πάνω και απουσία ανάληψης ευθυνών.
Κλειστός χαρακτήρας σχολείου και απουσία σχέσεων με γονείς ή ευρύτερης κοινωνίας.
Συγκέντρωση εξουσίας στο διευθυντή και περιορισμένος ρόλος του συλλόγου διδασκόντων.
Απουσία συνολικής προσέγγισης με αποσπασματική αντιμετώπιση προβλημάτων.
Α3. Εσωτερική εκπαιδευτική πολιτική : προοπτικές.
Τα τελευταία χρόνια το ελληνικό κράτος κάνει βήματα προόδου σε θέματα που έχουν σχέση με την αποκέντρωση των εξουσιών στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Με το Νόμο 1566/85, τους νόμους που ακολούθησαν, τις υπουργικές διευκρινιστικές αποφάσεις δίνεται δικαίωμα συμμετοχής στα εκπαιδευτικά δρώμενα μιας περιοχής. Με τους παραπάνω νόμους θεσμοθετούνται τα σχολικά συμβούλια, οι σχολικές επιτροπές παιδείας, δημοτικές – νομαρχιακές επιτροπές παιδείας, δίνονται ουσιαστικές αρμοδιότητες διοίκησης και αντιμετώπισης προβλημάτων στο σύλλογο διδασκόντων , οι σύλλογοι γονέων και μαθητών παρεμβαίνουν , συμμετέχουν και ελέγχουν τομείς της εκπαιδευτικής δραστηριότητας.
Μπορεί οι παραπάνω επιτροπές και σύλλογοι να μην έχουν αυξημένες δυνατότητες διαμόρφωσης εκπαιδευτικής πολιτικής αλλά όπως επισημαίνει ο Μαυρογιώργος (1999,σελ.133):
είναι θετικό το γεγονός ότι έχουμε θεσμοθετημένες βαθμίδες συμμετοχής, γιατί αυτό ανοίγει νέα πεδία συγκρούσεων και παρεμβάσεων στην εκπαίδευση.
Η ουσιαστική συμμετοχή των φορέων είναι απαραίτητη προϋπόθεση. Η αποχή ευνοεί την περιθωριοποίηση. Η μαζική συμμετοχή μπορεί να αναδείξει τον πραγματικό χαρακτήρα των οργάνων συμμετοχής.
Ένα δημοκρατικό σύστημα λειτουργίας και οργάνωσης στηρίζεται σε αρχές . α) αποκέντρωσης , με την έννοια όχι το που αλλά ποιοι φορείς συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων και για ποια ζητήματα β).συλλογικότητας γ).αντιπροσωπευτικότητας των φορέων.
Κάθε σχολική μονάδα και κάθε εκπαιδευτικός έχει ορισμένα περιθώρια αυτονομίας για την άσκηση του εκπαιδευτικού έργου, έστω μέσα στα πλαίσια του συγκεντρωτικού χαρακτήρα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Κάθε εκπαιδευτική μονάδα έχει τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία , καλλιέργεια και προώθηση μιας εσωτερικής εκπαιδευτικής πολιτικής. Η εσωτερική αυτή πολιτική μπορεί να προωθηθεί καλύτερα με την ανάπτυξη των ορίων της διακριτικής ευχέρειας για δράση, που δίνεται έστω και σε ελάχιστο βαθμό στα διάφορα ατομικά ή συλλογικά όργανα της σχολικής μονάδας. (Αθανασούλα – Ρέππα ,1999σελ.78).
Η σχολική μονάδα μπορεί να παίρνει αποφάσεις και να παρεμβαίνει σε θέματα όπως.
Αναλυτικό πρόγραμμα . Προσαρμόζει τα μαθήματα και την ύλη ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της τοπικής κοινωνίας.
Διδασκαλία. Παίρνει αποφάσεις για τα μέσα και τις μεθόδους διδασκαλίας ώστε να είναι περισσότερο αποτελεσματικές.
Υλικά .Αξιοποιεί κατά τον καλύτερο τρόπο χώρους, υλικά και μέσα διδασκαλίας.
Ανθρώπινο δυναμικό. Αξιοποιεί το ανθρώπινο δυναμικό της εκπαιδευτικής μονάδας.
Οικονομικό. Αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά οι οικονομικές ανάγκες της σχολικής μονάδας.(Μαυρογιώργος,1999.σελ.142-143).
Α4.Μοντέλο και όργανα λήψης αποφάσεων.
Σε ένα σύγχρονο – δημοκρατικό σχολείο το αυταρχικό μοντέλο λήψης αποφάσεων που έχει κυριαρχήσει στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, δεν έχει θέση. Ως μοντέλο λήψης αποφάσεων επιλέγεται το συμμετοχικό (ομαδικό). (Ανδρέου- Παπακωνσταντίνου,1994,σελ.178.) Σύμφωνα με αυτό το μοντέλο κάθε πρόβλημα αναλύεται από την ομάδα και καθορίζονται οι λύσεις μέσα από συγκεκριμένες διαδικασίες. Η ομάδα αποφασίζει για την επίλυση του προβλήματος και παίρνει την απόφαση. Ο ηγέτης συμμετέχει εξίσου με τους υφισταμένους στην ομάδα λήψης απόφασης.
Κυρίαρχο όργανο διοίκησης και λήψης αποφάσεων είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων. Ο Σύλλογος Διδασκόντων αποτελείται από το σύνολο του εκπαιδευτικού προσωπικού της σχολικής μονάδας, ανεξάρτητα της εργασιακής σχέσης και ειδικότητας, με πρόεδρο το Διευθυντή της σχολικής μονάδας.(Ανδρέου,1999, σελ.178).
Α5.Άξονες στρατηγικού προγραμματισμού.
10 πεδίο στρατηγικού προγραμματισμού: Αναλυτικό πρόγραμμα.
Σύμφωνα με τις οδηγίες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτο, οδηγίες που εφαρμόζονται από το σχολικό έτος 2006-07 στα σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ένα μέρος του ωρολογίου προγράμματος , περίπου 10%, μπορεί να διαμορφωθεί από τη σχολική μονάδα και να έχει σχέση με θέματα τοπικής ιστορίας, διαμόρφωση της ύλης στις ιδιαιτερότητες των μαθητών, καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα.
Για την υλοποίηση του παραπάνω στρατηγικού προγραμματισμού, η σχολική μονάδα παίρνει αποφάσεις και υλοποιεί τα επιμέρους σχέδια (λειτουργικός προγραμματισμός).
Σχέδιο 1.Επιλογή θεμάτων τοπικής ιστορίας, διαμόρφωση της διδακτικής ύλης, εκπαιδευτικά προγράμματα.
Σχέδιο 2.Χρονοδιάγραμμα των παραπάνω διαδικασιών , που αρχίζει από την συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων μέχρι τη διδακτική εφαρμογή τους.
Σχέδιο 3.Έλεγχος – αξιολόγηση της όλης διαδικασίας. Ολοκληρώνεται με ανασκόπηση και αυτοαξιολόγηση της ίδιας της διαδικασίας και των αποτελεσμάτων, καθώς και ενδεχόμενο τροποποίησης της (Κουτούζης,1999,σελ. 33).
2ο πεδίο στρατηγικού προγραμματισμού:Διδασκαλία.
Οι αποφάσεις του συλλόγου διδασκόντων αναφέρονται στα μέσα και τις μεθόδους και τις μεθόδους διδασκαλίας. Υλοποιούνται από συγκεκριμένους δασκάλους με συγκεκριμένους μαθητές κάτω από τις ιδιαίτερες συνθήκες της σχολικής μονάδας.
Επιμέρους σχέδια:
Σχέδιο 1.Παρουσίαση του προβλήματος, καταγραφή μαθητών με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες,
Σχέδιο 2.Δημιουργία τμημάτων ενισχυτικής διδασκαλίας, ανάθεση διδασκαλίας αυτών των τμημάτων σε εκπαιδευτικούς.
Σχέδιο 3. Πρόγραμμα μαθημάτων.
3ο πεδίο στρατηγικού προγραμματισμού: Ανθρώπινο δυναμικό.
Σε μια πολυπληθή εκπαιδευτική μονάδα είναι δυνατό να συμμετέχουν άνθρωποι με επιπλέον γνώσεις ή ικανότητες και έχουν την διάθεση να τις μεταδώσουν σε άλλους . Εδώ συμπεριλαμβάνονται εκπαιδευτικοί με μεταπτυχιακά, γνώσεις πληροφορικής , μουσικής χορού, κ.λ.π.
Σχέδιο 1. Δημιουργία τμημάτων επιμόρφωσης εκπαιδευτικού προσωπικού.
Σχέδιο 2.Δημιουργία τμημάτων πληροφορικής, χορού, ή μουσικής.
Σχέδιο 3.Ανάθεση των παραπάνω τμημάτων σε εκπαιδευτικούς με αντίστοιχα προσόντα.
12 Σεπ 2008
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου